JAK KORZYSTAĆ Z SAUNY SUCHEJ?

  • Kąpiel w saunie nie powinna trwać dłużej niż 30-40 minut w trzech porcjach czasowych 12-15 minutowych z przerwami 6-12 minutowymi na zimną kąpiel. W komorze grzejnej sauny powinniśmy przebywać do silnego zapocenia się, które występuje po 12-15 minutach,

  • W saunie należy kąpać się nago. Przed wejściem do komory grzejnej należy umyć się i wytrzeć do sucha,

  • Podczas kąpieli w komorze ogrzewczej sauny należy siedzieć na ławkach, na ręczniku bądź pareo,

  • Po pierwszym mocnym zapoceniu się, należy wziąć zimny prysznic lub zanurzyć się w wannie, basenie lub w otwartym zbiorniku wodnym. Przed ponownym wejściem do komory cieplnej należy ponownie wytrzeć się do sucha,

  • Reakcję fizjologiczną organizmu na bodźce cieplne sauny można obserwować samemu, licząc częstość tętna. Częstotliwość powyżej 130-140 uderzeń na minutę należy uważać za sygnał do przerwania kąpieli lub złagodzenia bodźców cieplnych,

  • Po kąpieli należy ochłodzić ciało i doprowadzić do zatrzymania procesu pocenia,

  • Po kąpieli należy odpocząć spokojnie 10-20 minut, przyjmując napoje owocowe w umiarkowanej ilości,

  • Czas kąpieli w saunie należy zwiększać stopniowo,

  • Z sauny należy korzystać jeden raz w tygodniu (wyjątkowo 2-3 razy), kontrolując stan zdrowia w przychodni lekarskiej,

  • Sportowcy nie powinni korzystać z sauny przed zawodami,

  • Miarą dobrze przeprowadzonego zabiegu kąpielowego w saunie jest stan samopoczucia w dniu następnym, który cechować powinna rześkość i gotowość do podjęcia dużych wysiłków,

  • Sauny nie należy traktować jako obiektu do odchudzania, ponieważ ubytek ciężaru ciała wywołany jest po kąpieli w przeważającej mierze wskutek utraty wody i soli, które to składniki należy po kąpieli uzupełnić,

  • Na jedną godzinę przed i po kąpieli w saunie należy wstrzymać się od nadmiernego spożywania płynów,

  • W komorze nagrzewczej sauny nie należy namydlać się, nacierać maściami, wnosić szklanych przedmiotów itp.

  • Po wyjściu po raz ostatni z sauny należy założyć szlafrok lub owinąć się ręcznikiem, odpocząć i ostudzić swoje ciało, napić się wody lub innego napoju i spokojnie poczekać, czytając sobie coś lub zająć się konwersacją. Odpoczynek powinien być przynajmniej dwa razy dłuższy niż przerwa pomiędzy kolejnymi wejściami do sauny,

  • Gdy już temperatura ciała wróci do normy, możemy się ubrać nasze ubranie i jesteśmy gotowi. Przestrzegam przed zbyt szybkim zakładaniem codziennego ubrania, może to się skończyć przepoceniem go. Ciało ludzkie długo oddaje ciepło zakumulowane w saunie, więc musimy dać sobie odpowiednio dużo czasu,

  • Do sauny najlepiej wybrać się wieczorem,

  • Nie należy wchodzić do sauny ani głodnym (grozi to omdleniem), ani z pełnym żołądkiem. Organizm zajęty trawieniem nie jest przygotowany na właściwą regulację procesów cieplnych, dlatego z uroków saunowania można bezpiecznie skorzystać  po godzinie od spożycia posiłku. Sauny nie zażywamy również przed i po wysiłku fizycznym.

JAK KORZYSTAĆ Z SAUNY PAROWEJ?

  • Do sauny idziemy wypoczęci, bez pośpiechu, wejście po dużym wysiłku może jest niekorzystne dla zdrowia,

  • Oczywiście nie należy wchodzić do sauny po obfitym posiłku, dobrze zachować z 60 minut przerwy,

  • Przed wejściem myjemy całe ciało, to ważne, wiele osób wchodzi do sauny w pośpiechu, nie zwracając uwagi na higienę lub żyjąc w przeświadczeniu że poranny prysznic wystarczy,

  • Wchodząc do sauny zostaw obuwie przed wejściem,

  • Gdy już jesteś w środku, dobrze się czasem przywitać, mówiąc choćby dzień dobry,

  • Do sauny wchodzimy nago, kostium czy choćby ręcznik jest zbędny. Kostium bo poparzy, ręcznik zaś nasiąknie wodą i będzie ciężki i mokry,

  • Przed siadaniem na kamieniach, umyj wodą siedzisko, zmyjesz ewentualny pot innych uczestników,

  • Po skończonym seansie, umyj po sobie siedzisko. To taki dobry obyczaj na saunie, by niepotrzebnie nie przenosić zawartości swojego potu na innych,

  • Po wyjściu opłucz ciało letnią wodą, przy czym zmniejszaj jej temperaturę, tak by w końcowej fazie była to woda zimna,

  • Pamiętaj schładzamy ciało od nóg ku górze,

  • Po saunie wskazane jest uzupełnienie płynów i 20-30 minutowy odpoczynek,